Bedrijfsfysiotherapie

Bedrijfsfysiotherapie is een specifieke tak van fysiotherapie die gericht is op het bevorderen van de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers binnen een organisatie. Het richt zich op het voorkomen en behandelen van fysieke klachten en aandoeningen die verband houden met het werk.

Een gezonde werkplek: het zorgt voor opgewekte medewerkers en het voorkomt uitval. Op de werkvloer is namelijk vaak sprake van klachten, zoals RSI/KANS, lage rugklachten, schouder- en nekklachten. Dit soort klachten bepalen het grootste percentage van ziekteverzuim in Nederland. Een goed welzijn van medewerkers zorgt voor een prettige werksfeer en voorkomt hoge kosten voor de werkgever.

De bedrijfsfysiotherapeut

De rol van een bedrijfsfysiotherapeut is gericht op het identificeren van risicofactoren op de werkplek die kunnen leiden tot lichamelijke problemen, zoals een verkeerde houding, repetitieve bewegingen, overbelasting, ergonomische problemen en andere werkgerelateerde factoren. Door middel van onderzoek en analyse van de werkplek, kan de bedrijfsfysiotherapeut aanbevelingen doen voor aanpassingen en verbeteringen om de arbeidsomstandigheden te optimaliseren en zo gezondheidsproblemen te voorkomen.

Daarnaast kan een bedrijfsfysiotherapeut werknemers individueel behandelen wanneer zij al klachten hebben ontwikkeld als gevolg van hun werk. Dit kan onder meer bestaan uit het geven van advies en instructies over ergonomie, oefeningen en houdingscorrectie. Het doel is om de symptomen te verminderen, herstel te bevorderen en de werknemer te helpen zijn of haar werk veilig en zonder pijn voort te zetten.

Re-integratie

Een ander belangrijk aspect van bedrijfsfysiotherapie is de re-integratie van werknemers na een periode van ziekteverzuim. De bedrijfsfysiotherapeut kan helpen bij het opstellen van een re-integratieplan en begeleiden bij het geleidelijk hervatten van de werkzaamheden. Dit omvat vaak het aanpassen van de werkplek, het begeleiden van de werknemer bij het opbouwen van de belastbaarheid en het bieden van ondersteuning bij het omgaan met eventuele beperkingen.

Samenwerking

Bedrijfsfysiotherapie is een multidisciplinaire aanpak waarbij nauw wordt samengewerkt met andere gezondheidsprofessionals, zoals bedrijfsartsen, arbeidsdeskundigen en ergonomen, om de gezondheid en veiligheid op de werkplek te waarborgen

ONZE BROCHURE

Al onze diensten overzichtelijk lezen in onze brochure? Download de brochure hier!

MEER WETEN OF EEN OFFERTE OPVRAGEN?